تبلیغات
سیاه جامگان خراسانی - تفسیر آیه 3 سوره بقره
 
 


<-BlogDescription->

تفسیر آیه 3 سوره بقره
طبق قرار روزانه امروز نوبت به خواندن تفسیر آیه سوم سوره بقره رسیده است

برای مشاهده تفسیر به ادامه مطلب بروید

آیه

الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّارَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ‏

ترجمه

(متّقین) كسانى هستند كه به غیب ایمان دارند و نماز را به پاى مى ‏دارند و از آنچه به آنان روزى داده‏ ایم، انفاق مى‏ كنند.

نکته ها

قرآن، هستى را به دو بخش تقسیم مى‏ كند: عالم غیب(115) و عالم شهود. متّقین به كلّ هستى ایمان دارند، ولى دیگران تنها آنچه را قبول مى ‏كنند كه برایشان محسوس باشد. حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببینند و چون نمى ‏بینند، به او ایمان نمى‏ آورند. چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند: «لن نؤمن لك حتّى نَرى اللّه جهرة»(116) ما هرگز به تو ایمان نمى‏ آوریم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنیم.
این افراد درباره‏ ى قیامت نیز مى‏ گویند: «ما هى الاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما یهلكنا الاّ الدّهر»(117) جز این دنیا كه ما در آن زندگى مى ‏كنیم، جهان دیگرى نیست، مى‏ میریم و زنده مى‏ شویم و این روزگار است كه ما را از بین مى ‏برد.
چنین افرادى هنوز از مدار حیوانات نگذشته‏ اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات مى‏ دانند و مى ‏خواهند همه چیز را از طریق حواسّ درك كنند.
متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، این مسائل نیست.
115) غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى علیه السلام اطلاق شده است.
116) بقره، 55.
117) جاثیه، 24.

پیام ها

1- ایمان، از عمل جدا نیست. در كنار ایمان به غیب، وظایف و تكالیف عملى مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون»
 2- اساسى‏ ترین اصل در جهان‏ بینى الهى آن است كه هستى، منحصر به محسوسات نیست. «یؤمنون بالغیب»
 3- پس از اصل ایمان، اقامه‏ ى نماز و انفاق از مهم‏ترین اعمال است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون» (در جامعه‏ ى الهى كه حركت و سیر الى اللّه دارد، اضطراب ‏ها و ناهنجارى‏ هاى روحى و روانى و كمبودهاى معنوى، با نماز تقویت و درمان مى‏ یابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانى‏ هاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مى ‏گردد.)
 4- برگزارى نماز، باید مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «یقیمون الصّلاة» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.)
 5 - در انفاق نیز باید میانه‏ رو باشیم.(118) «ممّا رزقناهم»
 6- از هرچه خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و...) به دیگران انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم ینفقون»(119) امام صادق‏ علیه السلام مى‏ فرماید: از آنچه به آنان تعلیم داده‏ ایم در جامعه نشر مى‏ دهند.(120)
 7- انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق(121) هر كس را از حلال مقدّر مى‏ كند. «رزقناهم»
 8 - اگر باور كنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمى‏ شویم.  بهتر مى‏ توانیم قسمتى از آن را انفاق كنیم. «ممّا رزقناهم»
118) ممّا»، (مِن ما) است و یكى از معانى «مِن» بعض است. یعنى بعضى از آنچه روزى كرده‏ ایم - نه همه را - انفاق مى‏ كنند.
119) در اینگونه موارد كلمه «ما» به معناى هر چیز است.
120) بحار، ج 2، ص 17.
121) رزق»، به نعمت دائمى كه براى ادامه ‏ى حیات طبق احتیاج داده مى ‏شود، اطلاق مى‏ گردد و قید تداوم و به اندازه‏ ى احتیاج، آن را از مفاهیمِ احسان، اعطاء، نصیب، اِنعام و حظّ، جدا مى‏ كند. التحقیق فى كلمات‏القرآن، ج‏4، ص 114.



::
:: مرتبط با: قرآن , دین ,
:: برچسب‌ها: قرآن , تفسیر , نور , آیه , 3 , سوره , بقره ,
:: لینک های مرتبط: تفسیر نور ,
نویسنده : محمد حسن دباغی
تاریخ : دوشنبه 25 شهریور 1392